Framework STDC
Při plánování komplexních marketingových strategií a také pro jejich vyhodnocení doporučujeme vycházet z frameworku See-Think-Do-Care (STDC).
Jedná se o logické rozdělení vašich zákazníků na čtyři základní skupiny, které se aktuálně nachází v různých fázích nákupního procesu.
Někdo hledá zájezd all inclusive k moři do Řecka a někdo jiný teprve nákup dovolené zvažuje. Tomu je třeba přizpůsobit komunikaci.
Doporučujeme si framework STDC nastudovat. Text mimo jiné obsahuje praktické příklady pro jednotlivé fáze frameworku a doporučení vhodných formátů reklamy, cílení a metrik.
Framework můžete využít nejen na úrovni plánování celkových strategií, lze ho přenést i na plánování kampaní v Skliku.
Na základě frameworku STDC dokáže marketér správně rozplánovat komplexní strategii – nadefinovat a rozdělit cílová publika, zvolit vhodné zacílení, obsah sdělení a zaměřit se na správné metriky pro vyhodnocení.
Podívejte se, jaké metriky doporučujeme v jednotlivých fázích sledovat:
Je důležité uvědomit si, že model STDC je skutečně “jen” model. Teorie, která ukazuje, jak nad kampaněmi uvažovat.
Pro většinu inzerentů platí, že chtějí svými kampaněmi v Skliku pokrýt všechny čtyři fáze modelu, aby oslovili všechny relevantní uživatele v různých fázích nákupního procesu. Například zaměřit se v kampaních jen na fázi DO, tedy čistý výkon, je krátkozraké. Důležité je vést i kampaně, kterými oslovíte uživatele ve fázi SEE a ve fázi THINK, kteří se vašimi zákazníky stanou v budoucnu, protože budou znát vaši značku a mít informace o vaší nabídce.
Navíc pro každého uživatele bude každá z fází jinak dlouhá. Někdo bude ve fázi SEE třeba rok, než mu vyvstane potřeba nakoupit zboží z vaší nabídky. Ale díky vašim kampaním pro fázi SEE váš brand bude znát a důvěřovat mu a automaticky nakoupí u vás. Někdo bude ve fázi SEE třeba jen 3 dny.
Někdo projde postupně všemi fázemi, jak jdou za sebou, někdo některé z nich přeskočí.
Jednoduše je důležité vaše kampaně v Skliku postavit tak, že pokryjí všechny čtyři fáze modelu STDC.
Jde o uvědomění, že:
- Obsahové kampaně využijete především ve fázích frameworku SEE a THINK. – Chcete zaujmout více či méně širokou cílovou skupinu, chcete, aby vaši značku viděli a zapamatovali si vás (fáze SEE), případně dostali konkrétnější informace (fáze THINK).
- Obsahové kampaně můžou být ale relevantní i pro fázi DO – Pokud má vaše nabídka potenciál zaujmout oslovené publikum v obsahové síti a konverzní poměr bude zajímavý.
- Retargeting a Dynamický retargeting, jako speciální druhy obsahové kampaně, použijete zpravidla ve fázi DO. – Oslovovaný uživatel vás již zná, byl na vašem eshopu (princip retargetingu), vy se mu znovu připomínáte. Pravděpodobnost, že inzerát proklikne a nákup provede, je vysoká.
- Kampaně pro oslovení uživatelů ve fázi SEE budete vést úplně jinak než kampaně pro fázi DO. Stejně tak je budete vyhodnocovat podle úplně jiných metrik.